12:20

دانلود نقد و بررسی بازی Titanfall 2 + ویدیو به زبان فارسی

عرضه‌ی بازی Titanfall 2 از سوی کمپانی الکترونیک آرتز و ریسپاون، نوید سبک و سیاقی نو در بازی‌های شوتر اول شخص را می‌دهد. این بازی علاوه بر پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان و پی‌سی‌، برای پلی‌استیشن 4 هم عرضه شده و در ادامه قصد داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. با تک‌شات همراه باشید.

 

ساخت یک بازی تیراندازی اول شخص که بتواند خیل عظیمی از مخاطبان را به سمت خود جذب کند، با وجود شوترهای مطرح دیگر بسیار سخت است، اما چه می‌شود که این کار را بنیان‌گذاران شوترهای نوین انجام دهند؟ Titanfall 2، بازی جدید استودیو ریسپاون، همان چیزی است که طرفداران تیراندازی‌های اول شخص سرعتی و آرکید انتظارش را می‌کشند. با تک‌شات و بررسی بازی Titanfall 2 همراه باشید.

 

Titanfall 2، نمونه‌ی بارز استادکاری و مهارت گروهی از بازی‌سازان است که با هر قدم رو به جلو، نشان می‌دهند که بی‌راهه را بلد نیستند و نبوغ، تجربه، نوآوری و هیجان، سرلوحه‌ی کارشان است. استودیو ریسپاون اینترتینمت که متشکل از افراد سابق و کلیدی استودیو اینفینیتی وارد، خالق مجموعه Call of Duty و به خصوص Modern Warfare است، همانند نامی که دارد، میعادگاه این افراد نابغه شده است. ریسپاون در سال ۲۰۱۴ میلادی با عرضه‌ی بازی Titanfall، بازگشتی قدرتمند به عرصه‌ی شوترهای اول شخص را تجربه کردند که البته، خالی از مشکل هم نبود، با این حال موفقیت آنها طوری بود که همه انتظار نسخه‌ی دوم این بازی را می‌کشیدند. انتظاری که کاملا ارزشش را داشت و ریسپاون با درک تمام نقاط ضعف و قوت تایتان فال، اثری را حالا به بازار عرضه کرده که نه فقط یک بازی شوتر صرف، بلکه یک سرگرمی تمام عیار تلقی می‌شود. بزرگترین نقطه قوت Titanfall 2، طراحی مراحل خارق‌العاده و ورای استانداردهایی است که تا به امروز در شوترهای این چنینی تعریف شده است. در سوی دیگر، القای روح و احساس به بدنه‌ی Titanfall، چیزی بود که جای خالی‌اش در قسمت اول به شدت احساس می‌شد و به همین خاطر، ریسپاون با پی‌ریزی بخش تک نفره‌ی داستانی، از پس این کار هم برآمد.

 

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p

 

همان‌طور که گفتم، تولد سری تایتان‌فال در سال ۲۰۱۴ میلادی را می‌توان به راحتی نقطه‌ی تحول بازی‌های شوتر سرعت محور و آرکید دانست. این تحول تا جایی پیش رفت که در همان زمان شاهد الهام‌گیری مجموعه‌ی Call of Duty از ذره‌ ذره‌ی المان‌های تازه‌ی تایتان‌فال بودیم. با تمام این‌ها، استودیو ریسپاون نیاز داشت تا بازی دوم مجموعه را با قدرت بیشتر و البته کامل‌تر از بازی اول پیش رو مخاطبانش قرار دهد.

 

Titanfall 2 از چند حیث یک بازی تیراندازی اول شخص تمام و کمال برای خوره‌های این سبک محسوب می‌شود. مهم‌ترین المانی که سازندگان بازی به آن توجه کرده‌اند، ویژگی‌های شخصی‌سازی و ارائه‌ی ایده‌ برای سبک بازی و دیگری، طراحی مراحل متفاوت و پیچیده‌تر از سایر بازی‌های هم سبک خود است.

 

Titanfall 2

زیبایی و نابودی در بخش داستانی Titanfall 2 کم نیست.

تایتان‌فال 2 این بار داستان ارتباط دو کاراکتر «خدمه» و «تایتان» را به تصویر می‌کشد و آن را جوری به اوج می‌رساند که پس از تجربه‌ی بخش داستانی، در بازگشت به بخش چند نفره، به تایتان‌تان حس پیدا می‌کنید. کاراکتر «خدمه»، نوعی رزمنده‌ی حرفه‌ای و کارکشته است که با آموزش‌های مخصوصی که دیده‌ است، در نبرد‌های شلوغ به خاطر سرعت و سلاح‌هایی که دارد، لرزه‌ای بر تن دشمن محسوب می‌شود. اما چیزی که می‌تواند این سربازان را به یک سلاح کشتار جمعی قدرتمند تبدیل کند، تایتان‌ها هستند.

 

اصل مفهوم تایتان‌فال به چند قانون خاص منتهی می‌شود: سرعت، قدرت دید بالا، حس ششم، بی‌باکی و البته، استراتژی. گیم‌پلی تایتان‌فال ۲ به راحتی می‌تواند تمام مفاهیمی را که گفتم تعبیر کند. سازندگان تایتان‌فال در قسمت اول مجموعه، این مفاهیم را مانند نهال داخل خاک کا‌شتند و در بازی جدید به وضوح مشاهده می‌کنیم که آن نهال‌های جوان، حالا به درختانی تنومند و سرسبز تبدیل شده‌اند.

 

مهم‌ترین بخش تایتان‌فال ۲، رقابت‌های آنلاین‌ آن است که از همان لحظه‌ی اول، چه تازه‌کار باشید و چه کهنه‌ سربازی زخم‌خورده، شما را به درگیری‌های داغ و پرهیجان هدایت می‌کند. البته لازم به ذکر است که تایتان‌فال از همان اول هم تمرکزش بر روی بخش آنلاین بوده و حالا در بازی دوم نه تنها نقاط قوت این بخش در بازی اول جدی گرفته شده و پیشرفت داشته، بلکه با انبوهی از تغییرات مثبت که تجربه‌ی بازیکن را تماما متحول می‌کند رو به رو هستیم. اضافه شدن مکانیزم قلاب باعث شده تا سرعت در روند بازی به شدت بالا برود. این قابلیت نه فقط برای بالا رفتن از یک سازه‌، بلکه برای زدن ضربه‌ی سریع به دشمنان، رفتن بر روی دیوار و البته، پریدن بر روی تایتان دشمن کاربردهای فراوانی دارد. در تایتان‌فال ۲ بسیار مهم است که بازیکن بتواند از مخلوط قابلیت‌های حرکتی استفاده صحیح کند تا بتواند دشمنان خود را قافل‌گیر کند یا از تیررس آنها فرار کند.

 

Titanfall 2

تماشای این صحنه در حالی که توانسته‌اید چندین نفر را به کام مرگ بکشانید، واقعا لذت بخش است.

بخش آنلاین درست است که محلی برای حرفه‌ای‌ها محسوب می‌شود، اما طوری نیست که یک تازه‌کار نتواند در آن پیشرفت کند. بازی شما را مدام با ارائه‌ی جوایز و امتیازات مختلف برای ارتقا سلاح‌ها، وسوسه می‌کند و مطمئنا می‌توان با بازی مستمر، نتایج خوبی را دریافت کرد. لیست بلند بالای امکانات و تجهیزات شخصی‌سازی در کنار پرک‌های وسوسه برانگیز و متنوع، چه برای خدمه و چه تایتان، کاربر را مجاب می‌کند تا دست پشت دست برای دست‌یابی به درجات بالاتر و امکاناتی بیشتر، Titanfall 2 را رها نکند.

 

Titanfall 2 جنگ لحظه‌ها است، به این معنی که بازیکن باید خود را به بالاترین آمادگی ذهنی برساند تا از تک‌تک لحظات مهمی که داخل بازی برایش پیش می‌آید، برای از بین بردن دشمن یا رسیدن به اهداف دیگر کمک بگیرد. نبردهای داخل بازی به قدری سریع است که نمی‌توان خیلی در یک جا معطل کرد. البته، برخلاف نسخه‌ی قبلی، بازی فضای بیشتری برای پی‌ریزی استراتژی‌های مختلف محیا کرده و بازیکن می‌تواند با تعمل بیشتری به سراغ دشمنان برود.

 

نبردهای تایتان‌فال ۲ نهایتا به حالت ۸ در مقابل ۸، یعنی ۱۶ بازیکن در داخل یک نقشه منتهی می‌شود و بیشتر حالات ۵ در مقابل ۵ یا ۶ در مقابل ۶ است. تنوع سبک‌ها و حالات بازی آنقدر بالاست که بازیکن احساس تکراری بودن پیدا نکند و این عامل در کنار پیشرفت‌هایی که به خاطر کسب امتیاز و ارتقا سطح پیدا می‌کند، دلیلی می‌شود تا Titanfall 2 ارزش تکرار به شدت بالایی پیدا کند.

 

Titanfall

تایتان لژیون بسیار مرگبار و قلچماق است.

نکته‌ی جالب توجه در مورد بخش آنلاین رقابتی این است که شاید در ظاهر، فکر کنید که تعداد بازیکنان در داخل بازی و نقشه‌ها آنقدر زیاد نباشد که بخواهد سرعت نبردها را بالا ببرد، اما این تصور به شدت غلط است. از ویژگی‌های گیم‌پلی که باعث تسریع حرکت و درگیری‌ها می‌شود، بگذریم، بزرگترین دلیل طراحی هوشمندانه مراحل بازی است. پرواضح است که سازندگان بازی با چشمانی باز و تجربه‌ای که یدک می‌کشند، می‌دانستند که چطور می‌شود نقشه‌ای کوچک نساخت، ولی با تعداد بازیکن کمتر نسبت به باقی بازی‌های هم‌سبک، نبردهایی شلوغ و نفس‌گیر را تجربه کرد. بازیکن قادر خواهد بود به هر نقطه از نقشه دسترسی داشته باشد و البته، از بالاترین درصد وسعت نقشه به نفع خود بهره ببرد.

 

برخلاف نسخه‌ی اول، تایتان‌های بازی دوم فقط به دسته‌بندی‌های کلاسی و وزنی خلاصه نمی‌شوند و حالا با ۶ نوع تایتان منحصر به فرد رو به رو هستیم که قرار نیست هر کدامشان برتری خاص و مطلقی به نسبت بقیه داشته باشند. همین قضیه سبب می‌شود تا هر کس، بسته به راه و روشی که دارد، یکی از تایتان‌ها را به عنوان تایتان اصلی و همیشگی‌اش انتخاب کند. هر کدام از تایتان‌های ویژگی‌های منحصر به فردی را یدک می‌کشند که برای موقعیت‌های مختلف، کاربردهای فراوان پیدا می‌کنند. برای مثال تایتان رونین مانند یک نینجا، پرسرعت و سبک است. سلاح گرم این تایتان یک شات‌گان قدرتمند است که از فاصله‌ی نزدیک می‌تواند بدنه‌ی تایتان‌های دیگر را خرد کند یا فقط با یک شلیک درست، پایلت‌ها را از پای در بیاورد. سلاح دیگر این تایتان، شمشیر است که می‌توان از آن به عنوان قوی‌ترین سلاح برای نبردهای تن به تن نام برد. با این حال، تایتان رونین میزان سلامتی بالایی ندارد و نقطه ضعف کلیدی آن محسوب می‌شود. با این حال اگر عاشق آتش‌بازی هستید، تایتان‌های دیگر مانند تون، با اینکه یک توپ قدرتمند به دست دارد، اما یک سلاح خوفناک با قابلیت شلیک برق‌آسای راکت در اختیار دارد که برای نابودی هدف‌های انبوه، پرکاربرد است.

 

Titanfall 2

تک‌تیراندازان می‌توانند مسیر بازی را تغییر دهند.

از تایتان‌ها گفتم چون همین روبات‌های جذاب و هیجان‌انگیز، بزرگترین عوامل درگیری‌های آتشین و خردکننده هستند. اینکه با کدام تایتان، به درجه‌ی استادی برسید یک طرفه‌ قضیه است، اما شگرد مقابله با تایتان‌های دیگر در انواع مختلف، نیاز به استراتژی‌های فکری پیچیده و البته، پر سرعتی دارد. شما باید در لحظه بتوانید فکر کنید، تصمیم بگیرید و با چشمانی تیز، اهداف را چه جلوی چشم و چه پشت سر خود، تشخیص دهید.

 

نبردهایی مانند Bounty Hunt بعد از چند دقیقه تبدیل به جهنمی مرگبار می‌شود که دوام بازیکن درون آن فقط و فقط به مهارت واکنش سریع و قدرت دید بستگی دارد. اینکه چطور هم اهداف بیشتر را از پای دربیاورید و هم امتیازات کسب شده را برای جلوگیری از هدر رفتن، بانک کنید، به تمرین مستمر و البته، کنترل حس طمع برای کشتن دشمنان بیشتر در حالی که پول زیادی به همراه دارید، بستگی دارد.

 

اگر نسخه‌ی اول Titanfall را بازی کرده باشید، به خوبی متوجه منظور من از پیاده‌سازی استراتژی و فکر می‌شوید. در آن بازی فرصت بسیار کمی برای این کار وجود داشت و البته، امکاناتی که باعث می‌شدند بتوان برنامه‌ای صحیح برای نبردها ریخت، بسیار کم بود. این را اضافه کنم که به هیچ وجه نمی‌خواهم با گفتن این‌ها، از ارزش نسخه‌ی اول تایتان‌فال کم کنم، اما Titanfall 2 درست همان‌چیزی است که استودیو ریسپاون باید به مخاطبانش تحویل می‌داد. در Titanfall 2 به خاطر طراحی مراحل و نقشه‌های خارق‌العاده و وجود امکانات مختلف و فرصت بیشتر برای تعمل، به مراتب لحظات جذاب و درگیری‌های حرفه‌ای در بازی افزایش پیدا کرده‌اند.

 

Titanfall 2

تایتان‌فال ۲ خشونت را هم چاشنی کار خود کرده و شاهد منفجر شدن دشمن با استفاده از سلاح‌های قدرتمند هستیم.

در Titanfall 2 قرار نیست با سوار شدن یک تایتان، احساس قدرت تمام و کمال به مخاطب دست بدهد. اگر چه، تایتان‌ها به خاطر سلاح‌های بزرگتر و قوی‌تر نسبت به پایلت‌ها، ناخودآگاه حس قوی‌ بودن را منتقل می‌کنند، اما در بازی حتی می‌توان به عنوان یک پایلت، کابوسی برای همه و حتی تایتان‌ها باشید.

 

اما می‌رسیم به بخش تک نفره‌ی داستانی Titanfall 2 که مانند الماسی درخشان در این بازی ظاهر شده است. برخلاف نسخه‌ی اول که خبری از بخش تک‌نفره و داستانی نبود، حالا سازنده‌های بازی برای هر چه عمیق‌تر کردن دنیای خود و شناساندن آن به مخاطب، داستانی سینماتیک و چفت و بست دار را روایت می‌کنند. مسلما استودیو ریسپاون در این زمینه حرفه‌ای و با تجربه عمل کرده است.

 

تک‌تک مراحل بخش داستانی، طراحی منحصر به فردی دارند و چیزی که خیلی مورد توجه قرار گرفته، استفاده از ویژگی‌های گیم‌پلی تایتان‌فالی برای طراحی مراحل است. مراحل محدود به کشتن دشمن و طی کردن مسیر از نقطه‌ی A به B نمی‌شود. وجود المان‌های سکو‌بازی و البته، تغییرات داینامیک محیط که بازیکن را مجبور به پرش‌های بلند و خطرناک‌ می‌کند، از بخش داستانی یک کلاس درس برای باقی بازی‌سازها ساخته و پرداخته است. نکته‌ی جالب در مورد طراحی بخش داستانی، تفاوت آن با بخش چندنفره است. سازندگان بازی به هدف متفاوت‌سازی این دو بخش، دو طراحی خاص را پیش گرفتند و در بخش تک‌نفره، با حجم بالایی از ایده و طراحی رو به رو هستیم. بخش تک‌ نفره‌ی داستانی را شاید بتوان تنها در ۵ الی ۸ ساعت به اتمام رساند، اما همین اندازه به نظر کافی می‌آید. تنوع در گوشه گوشه‌ی مراحل به چشم می‌خورد و نه تنها سازندگان بازی در معجون خود، المان‌های Call of Duty گونه جای داده‌اند، بلکه رد پای بازی‌هایی مثل Portal و Half-Life را هم می‌توان در Titanfall 2 یافت.

 

Titanfall 2

بخش پلتفرمینگ بازی در مراحل داستانی بیداد می‌کنند و تا دلتان بخواهد از اینجور مراحل در بازی خواهید دید.

یکی از اهداف سازندگان بازی از پیاده‌سازی بخش داستانی، ایجاد حس ارتباط و روح بخشیدن به تایتان‌ها بوده است. بازیکن با انجام بخش داستانی نه تنها با المان‌های گیم‌پلی آشنا می‌شود، بلکه حس همزادپنداری خاصی را با تایتان‌ها کشف می‌کند. مکالمه‌ها و دیالوگ‌ها‌ی بازی اگرچه عمیق نیستند و اگرچه با داستانی خاص رو به رو نیستیم و می‌توان کلیشه را از هر جایش پیدا کرد، اما سازندگان بازی به خوبی توانسته‌اند در دل کلیشه و داستانی که شاید در بسیاری از بازی‌های دیگر، در مدل‌های دیگر تعریف شده، جوری روایت کنند و جوری به نمایشگرها و کنترلرهای بازیکنان تزریق کنند که با یک بار به پایان رساندن بخش داستانی، باز هم بخواهید سری به آن بزنید و از آن لذت ببرید. ست‌پیس‌های بازی، صحنه‌سازی‌ها، سینماتیک‌ها و در کل روند رو به جلو و سنگین، بخش تک‌نفره داستانی را تبدیل به ویژگی‌ای کرده که آرزو می‌کنیم کاش قسمت اول بازی هم از آن بی‌بهره نمی‌ماند.

 

Titanfall 2

باس‌فایت‌های Titanfall 2 از آسان به سخت هستند، با این حال چالش خیلی سختی محسوب نمی‌شوند.

Titanfall 2 در بخش فنی نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. استفاده از موتور بازی‌سازی سورس شرکت ولو و فن اجرای روان بازی توسط افراد استودیو ریسپاون، از Titanfall 2 یک بازی چشم‌نواز و البته، روان و خوش‌ساخت پدید آورده است. میزان نرخ فریم بازی همواره در سطحی مطلوب قرار دارد و کیفیت بافت‌ها، به نسبت اینکه با بازی سریعی طرف هستیم نه اثری که مخاطب مجاب به توجه به جزئیات شود، راضی‌کننده هستند. با این حال، جدا از کیفیت مطلوب صدا و تصویر در Titanfall 2، بالاترین امتیاز متعلق به طراحی تکنیکی و هنری است که به گوشه گوشه‌ی آن اشاراتی داشتیم.

 

Titanfall 2 سرزمینی پر از هیجان و رقابت است. بازی تیراندازی اول شخصی که شاید مقداری در گرد و غبار بازی‌های مطرحی مانند Battlefield 1 و Call of Duty: Infinite Warfare نادیده گرفته شود، اما به اعتبار سازندگانش، به خاطر خوش‌ساختی‌اش و به دلیل تجربه‌ای که ارائه می‌دهد و سایر بازی‌های هم‌سبکش از برخی المان‌های آن بی‌بهره‌اند، قطعا مانند الماسی نادر و البته تاثیرگذار می‌درخشد و بازیکنان آن، از این مسئله خوش‌حالند که با تجربه‌ای متفاوت و منحصر به فرد، دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

43
نقد و بررسی بازی Mirror's Edge Catalyst + ویدیو به زبان فارسی
37
ویدیو معرفی سیستم‌های جدید حمله در بازی FIFA 17 به زبان فارسی
24
ویژه برنامه اختصاصی E3 2016: هر آنچه در کنفرانس الکترونیک آرتز (EA Play) گذشت
ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.
۵ نظر
  • مصطفی پاسخ

    عالی بود واقعا . خیلی خوشم اومد از نقدتون.

  • emad پاسخ

    نقد و برسی کالاف جدید رو بزارید

  • behi پاسخ

    سلام اگر بررسی رو یخورده با زبان خودمونی تر بیان کنید خیلی بهتره ،بعضی جمله هاتون اصلا قابل فهم نیست و خصوصا اینکه خیلی تند صحبت میکنید . من از بخش متنی اطلاعاتم رو گرفتم .

  • عرفان پاسخ

    ممنون که یه ذره سرعت دادید به نقد و بررسی ها یه سوال دارم اونم اینه که این بازی به صورت فیزیکی یا دیسکی برای Xbox One عرضه میشه؟

  • دانا پاسخ

    ممنون از دانیال نوروزی عزیر واقعا برسی فوقوالعاده ای بود .....من این بازی رو به خاطر سرعتی بودن گیم پلی و بخش داستانیش (هر چند کوتاه)اصلی ترین بخش بازی که بخش آنلاین هستش خیلی دوست دارم ...