۱۰ بازی که تبلیغات دروغین داشته‌اند!

رسول خردمندی
دوشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
۱۰ بازی که تبلیغات دروغین داشته‌اند!

در تاریخ ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) سال جاری، سازمان استاندارد تبلیغاتی ایالات متحده برای تبلیغات دروغین بازی No Man’s Sky به تحقیقات در این زمینه پرداخت. این بازی با تبلیغاتی دروغین که در نتیجه‌ی آن هیچ هدفی در پی نگرفته بود منجر به این واقعه شد. در این مقاله قصد داریم تا با ۱۰ بازی مشابه با بازی No Man’s Sky رو‌به‌رو شویم که از تبلیغات سو استفاده کرده‌اند. با تک‌شات همراه باشید.


شوهی یوشیدا، رئیس سونی در طی بیانیه‌ای اعلام کرده که بازی No Man’s Sky از تبلیغات نتوانسته استراتژی خوبی داشته باشد. وی مقصر این امر را شان موری، کارگردان بازی می‌داند و اعتقاد دارد موری فردی نیست که بتواند در نزد گیمرها محبوب و معتمد باشد. وی در آخر صحبتش می‌گوید که او صرفا یک سازنده‌ی مستقل است. همانطور که سونی در ابتدای امر از پروژه‌ی شان موری حمایت کرد، با ارائه‌ی بیانیه‌ای از هر چه انتقادات وارده شانه خالی کرده و شان موری و تیمش را به حال خود رها کرد!


از طرفی دیگر،‌ بیانیه‌ای دیگری دقیقا ضد یوشیدا توسط فرگال گارا، مدیر بازار فروش سونی در ایالات متحده مطرح شد. وی می‌گوید که قرار نیست با اعضای No Man’s Sky به طریقی دیگر رفتار شود و انتقادات را قبول می‌کنیم و این بازی صرفا یک بازی مستقل و ساده نیست که تمام مقصرها بر گردن اعضای سازنده بیفتد.


در نهایت متوجه نشدیم که چرا سونی در وهله‌ی اول این گونه این تیم ۱۳ نفره را بزرگ کرد و در نهایت به این شکل از حمایت تیم سر باز می‌زند. ظاهرا سونی فکرش را نمی‌کرد که این پروژه‌ی جاه‌طلبانه با یک شکست همراه باشد!


به هر حال به نظر می‌رسد هر دو طرف این قضیه مقصر باشند. یاد گرفتیم که بازی No Man’s Sky یا هر بازی دیگری می‌تواند صرفا با یک تبلیغات گسترده و حمایت یک کمپانی بزرگ به اثری مورد انتظار تبدیل شود! بازی No Man’s Sky تنها بازی ویدیویی نبوده که این بلا به سرش نازل شده و در ادامه با بازی‌های ویدیویی دیگری مشابه به پروژه‌ی شان موری آشنا خواهیم شد.

 

batman arkham knight


Batman: Arkham Knight


به کرات راک‌استدی اعلام کرد که تبهکار جدیدی در بازی Batman: Arkham Knight تحت نام شوالیه‌ی آرخام وجود خواهد داشت و این شخصیت قرار است بسیار خاص و پر ابهت باشد! به عقیده‌ی دکس گرین، یکی از عوامل راک‌استدی این شخصیت منفی، کاراکتری دارد که در هر بازی ویدیویی دیگری به راحتی با آن رو‌به‌رو نخواهید شد.


با اینکه هویت شوالیه‌ی آرخام در همان مرحله‌ی توسعه و ساخت تا حدودی افشا شد ولی شوالیه آن چیزی نبود که انتظارش را داشته‌ایم!


نقش شوالیه‌ی آرخام به جیسون تاد رسید. چند ماه قبل از این انتخاب، راک‌استدی اعلام کرد که مارک همیل دیگر قرار نیست در نقش جوکر ظاهر شود، چراکه شخصیت جوکر مُرده است و این شخصیت دوست‌داشتنی صرفا در توهم‌های بتمن در چند ماموریت حضور داشت. گیمرها به شدت فکر می‌کردند که شوالیه‌ی آرخام همان جوکر است. با این حال این شخصیت منفی جدید آنطور که طرفداران بازی انتظار داشتند ماندگار نشد.

kill zone 2

 

Kill Zone 2


یک سال پیش از انتشار نهایی، با تریلری از گیم‌پلی بازی Kill Zone 2 همراه بودیم و در همان دمو قدرت کنسول PS3 را به وضوح دیدیم. تریلر به قدری جذاب و بی‌نقص بود که تمام گیمرها برای تجربه این بازی لحظه شماری می‌کردند. ولی محصول نهایی آن چه فکرش را می‌کردیم نبود!


در حقیقت تریلری که به پایش نشسته‌ بودیم صرفا یک نمایش از پیش رندر شده بود. به این معنا که این ویدیو از گیم‌پلی واقعی ضبط نشده بود و تمام افکت‌های صوتی و جلوه‌های بصری بازی نهایی فاصله زیادی با نمایش‌های قبلی آن داشتند. و به نظر می‌رسید سونی بیشتر قصد داشت با آن تریلر، گیمرها را به خرید کنسول PlayStation 3 ترغیب کند.

 

Mass Effect 3

 

Mass Effect 3


کیسی هادسون در وصف سومین نسخه از بازی Mass Effect می‌گوید:


در حال حاضر بر روی این قضیه کار می‌کنیم تا تصمیماتی که شما به عنوان گیمر در طول بازی می‌گیرید، بازخوردهای مختلف و در عین حال متنوعی به همراه داشته باشد. پایان بازی قرار نیست کلیشه‌ای باشد و صرفا محدود به چند گزینه‌ی ساده نیست. پایان‌های بازی بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها هست. هیچ اجباری در کار نیست. این شما هستید که روایت داستان را رقم می‌زنید!


جالب است که هادسون به شباهت پایان‌های بازی Mass Effect 3 اشاره نکرده است! پس از انتشار این بازی، مجله‌ی Business، کمپانی EA را «بدترین کمپانی امریکا» نامید! و بایوور (Bioware) مجبور شد تا چند فرد کلیدی در تیم خودش را اخراج کرد! بعدها اعلام شد که پایان اصلی بازی از همان ابتدای کار مشخص شده بود.

 

 

Destiny

 

Destiny


اخبار و حواشی بازی Destiny نوید یک بازی MMO در سبک تیراندازی و سبک و سیاق بازی Halo را می‌داد. وجود سلاح‌های بی‌پایان و متنوع، هر گیمری را به خود جذب می‌کرد. از طرفی دیگر وجود سیاره‌های بسار زیاد در دنیای بازی به همراه شخصیت‌های مختلف و جالب می‌توانست از Destiny اثری ماندگار بسازد. این شعاری بود که سازندگان و ناشر بازی، بار ها پیش از عرضه آن داده بودند.


در محصول نهایی مشخص شد که بانجی این بازی را یک سال پیش از انتشار نهایی دوباره از نو ساخته است. داستان بازی دوباره نوشته شد و هر آنچه که وعده و وعید داده بودند حذف و در ادامه به صورت بسته‌های الحاقی فروخته شد. در واقع بازی نهایی تنها شامل چهار سیاره برای بازی بود که حتی کمتر از حد استاندارد بازی‌های این سبک بود!‌


بانجی برای هر نوع زره و رفتارهای جدید شخصیت‌ها، هزینه‌ای تعیین کرد و در نهایت با انتشار بسته‌ی الحاقی Rise of Iron در اواخر شهریور سال جاری بالاخره بعد از دو سال توانست بازی Destiny را تکمیل کند. Destiny می‌توانست قوی‌تر از این ظاهر شود، به شرطی که برنامه‌ریزی بهتری در توسعه‌ی آن در نظر گرفته می‌شد.

 

Fable

 

Fable


شاید در حال حاضر دروغ‌ها و وعده‌های شان موری برای شما عجیب و خنده‌دار باشد ولی پتی (Petey)  شانزده سال پیش حرف‌های جالبی درباره‌ی بازی Fable زد. او ادعا می‌کرد که می‌توانید بر تنه‌ی درختان در دنیای بازی یادگاری بکشید و اگر ده سال بعد به سراغ آن درخت بروید، آن حکاکی‌ها را همچنان مشاهده کنید! ادعای عجیب و غریبی که برای مولینکس دردسر درست کرد!


همانطور که فکرش را می‌کنید این دروغ شاخ‌دار بعدا کاملا مشخص شد و در نهایت مولینکس مجبور شد در تالار اختصاصی در وب‌سایت کمپانی به صورت رسمی عذرخواهی کند!‌ البته به نوعی توانستند خرابکاری پتی را جبران کنند و بگویند که ادعاهای این فرد در یک بازه‌ی زمانی صحیح بوده است! زمانی که درختان در حال رشد باشند می‌توان این کار را انجام داد! ولی از آنجایی که به پردازنده‌های کنسول فشار مضاعف وارد می‌شد، این المان را از بازی برداشتند. واقعا چرا استودیو باید حرف یا وعده‌ای بدهد که در نهایت ممکن است گیمر در محصول نهایی آن را تجربه نکند؟!

 

Metal Gear  5

 

Metal Gear 2 & 5


در تریلر چشم‌گیری طی مراسم E3 شانزده سال پیش، سالید اسنیک را در حال مباره با شخصیت مونثی که تفنگی در دست دارد در بالای یک پل دیدم و این نبرد تا جایی که فکرش را می‌کنید توسط ناشرین هایپ شد!


همانطور که احتمالا طرفداران این سری به یاد دارند، بعدها مشخص شد که سکانس‌هایی از بازی Metal Gear Solid 2 تنها به صورت پیش‌فرض ساخته شده‌اند. شخصیت مونث هم Raiden بوده که می‌خواسته همچون سالید اسنیک باشد. اما از آنجایی که هواداران این فرانچایز، بی اندازه عاشق کوجیما و بازی‌های این سری بوده‌اند، پی‌گیر این نمایش‌ دروغین نشدند.


در Metal Gear solid 5 نیز قرار بود شاهد پیدا شدن حلقه‌ی گمشده‌ در داستان میان Peace Walker و MSX باشیم. اما در Phantom Pain نیز اثری از این ماجرا نبود چراکه این نسخه در بازه‌ی زمانی متفاوتی روایت شده بود و همین رویه باعث شد تا به این فرانچایز محبوب لطمه‌ی اساسی وارد شود.

 

Halo The Master Chief Collection

 

Halo: The Master Chief Collection


استودیو 343Industries ادعا کرده بود که در بخش چندنفره، می‌توانید نقشه‌های چهار نسخه‌ی پیشین را در یک بخش واحد تجربه کنید!


در حال حاضر کالکشن مستر چیف همچنان بر روی ایکس‌باکس وان ناقص است و این نارضایتی در بخش آنلاین به حدی بود که مایکروسافت حاضر شد به گیمرهای ناراضی هزینه‌ی پرداخت شده را بازگرداند. 


اگر الان هم به سراغ این کالکشن بروید، برای تجربه تنها یک نبرد آنلاین مجبورید حداقل پنج دقیقه منتظر بمانید. و حتی اگر خوش‌‌شانس بودید و توانستید وارد یک نبرد شوید، هیچ تضمینی نیست که از بازی به بیرون پرت نشوید!‌ انتظار می‌رفت استودیو سازنده بازی با ارائه‌ی بهینه‌سازهایی در صدد رفع آن اقدام کند، اما متاسفانه این اتفاق هیچگاه رخ نداد. 

 

Godus

 

Godus


این بازی که مولینکس سرپرستی ساخت آن را بر عهده داشت ادعا کرد که هر کس به مرکز دنیای بازی برسد، به خدای این بازی تبدیل می‌شود و قدرت‌های نامحدودی پیدا خواهد کرد! هیچ‌کس نمی‌دانست چطور این اتفاق قرار است بیفتد ولی با بودجه‌ی پونصد هزار دلاری در ابتدای ساخت این پروژه، گیمرها فکر کردند که حتما با یک بازی درست و حسابی طرف هستند. بزرگترین اشتباه سازندگان Godus، وعده و وعیدهایی بود که درست پس از اتمام ساختِ بازی در میان عموم عنوان کردند. مولینکس با تعریف و تمجید و صد البته وعده‌های پوچ، کار را برای اعضای سازنده‌ی بازی سخت‌تر کرد. ولی حقیقت‌ امر این بود که مولینکس مشغول کار روی پروژه‌های دیگری بود و سرنوشت این بازی اصلا برایش مهم نبود.

 

Halo 5 Guardians

 

Halo 5: Guardians


اسپارتان لاک چیزهایی درباره‌ی مستر چیف می‌دانست و این یک راز اساسی در بازی بود که چه اتفاقی بین آن دو افتاده و چرا لاک به دنبالش است. در تریلرهای بازی نیز این دو شخصیت رو در روی یکدیگر نشان داده شدند و طرفداران بازی نیز از تقابل این دو شخصیت به وجد آمدند.

 

اما در Halo 5: Guardians خبری از مستر چیف نبود. هر چند به صورت کلی لاک در جست‌وجوی مستر چیف بود ولی در این ماجراجویی خبری از وی نبود و در واقع لاک در تعقیب کورتانا به سر می‌برد. هیچ المان غافل‌گیری یا پیچشی نیز در بازی تعبیه نشد و این بازی هیچ حرف خاصی برای گفتن نداشت!

 

Aliens Colonial Marines

 

Aliens: Colonial Marines


در تریلر این بازی جلوه‌های گرافیکی و صد البته قابلیت بازی کردن در هر دو نقش بیگانگان و انسان‌ها، به شدت وسوسه‌انگیز و جالب بود. منتهی محصول نهایی ۱۸۰ درجه با آنچه نشان داده شد متفاوت بود!‌


در زمان انجام این بازی با گرافیکی سطح پایین و در حد پلی‌استیشن 2 رو‌به‌رو شدیم. گرافیک بسیار بد و بافت بسیار سطحی محیط در کنار نرخ فریم افتضاح آن باعث شد تا این بازی عملکر بسیار ضعیفی از خود نشان دهد. هوش مصنوعی بیگانگان فضایی نیز بسیار ضعیف بود و اغلب شاهد بودیم که بیگانگان در میان هوا معلق گیر افتاده‌اند!


ظاهرا این بازی جزو اولین بازی‌هایی بود که به طور رسمی از آن شکایت شد و در نهایت کمپانی سگا مجبور به پرداخت غرامت ۱.۲ میلیون دلاری شد.


هرچند انتظار نمی‌رود که برای No Man’s Sky نیز این رقم تصویب شود اما صنعت بازی‌های ویدیویی نیازمند محیطی خالی از هرگونه دروغ و وعده‌های توخالی برای رشد است و اینکه ناشرین و توسعه‌دهندگان در وهله‌ی اول بخواهند با استفاده از تبلیغات نادرست گیمرها را ترغیب به خرید بازی کنند سزاوار تنبیه و برخورد قانونی است.

 

نظر شما در رابطه با این بازی‌ها چیست؟ آیا شما نیز از وعده و وعیدهای پوچ سازندگان و ناشرین ناراحت شده‌اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

 



ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.
پادکست رادیویی تک شات