کوالکام، اسنپدراگون 835 را رسماً معرفی کرد

پریسا قره گوزلو
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۵
کوالکام، اسنپدراگون 835 را رسماً معرفی کرد

کمپانی کوالکام در CES2017 پردازنده جدید خود، اسنپدراگون 835 را معرفی کرد که به زودی در بسیاری از اسمارت فون های بالا رده دیده خواهد شد. همانطور که در تک شات خوانده بودید، کوالکام به رونمایی از این محصول در جریان CES 2017 وعده داده بود و به گفته خود عمل کرد. در حالیکه اسنپدراگون 821 در مقایسه با اسنپدراگون 820 از عملکردی بی نظیر برخوردار بود، اسنپدراگون 835 بر اساس آخرین فناوری 10 نانو متری سامسونگ در ساخت نیمه رساناها تولید شده که دومین نسل ترانزیستورهای (FINFET(3D در این گروه از محصولات هستند.


اسنپدراگون 835 نسبت به نسل پیشین خود از اندازه کوچکتری برخوردار است. در صنعت نیمه رساناها یا باید عملکرد و قابلیت را افزایش داد یا به دلیل بهبود مراحل تولید شاهد افت قیمت پردازنده خواهید بود. شانس کوالکام این است که تقاضا برای قطعات موبایل فراوان است. حالا خبر خوب اینکه بیشتر اخبار و شایعات در خصوص اسنپدراگون 835، بخصوص نتایج بنچمارک صحت داشته اند.


%20-25 بهبود عملکرد
هسته های پردازشی Kyro

کوالکام


قابل اندازه گیری ترین عامل در این تراشه ها، CPU و GPU هستند. و دلیل آن وجود بنچمارک های موجود هستند که می توانند محصولات نسل های مختلف را با هم قیاس کنند.


در حال حاضر هیچ بنچمارک مستقل تایید شده ای در دست نیست، اما کوالکام ادعا می کند که "خوشه عملکردی" که گروهی از چهار پردازنده سریع (2.45 گیگاهرتز، 2 مگابایت کش) است، می تواند 20% بهبود عملکردی را نسبت به نسل پیشین به همراه داشته باشد. در عین حال، باید به خاطر داشته باشیم که این مجموعه فقط در موارد اوج عملکرد فعال می شود.


در این تراشه یک مجموعه چهار هسته ای دیگر هم وجود دارد (1.8 گیگاهرتز، 1 مگابایت کش) که "خوشه بهره وری" است و برای افزایش بهره وری انرژی (فرکانس/ولتاژ) مورد استفاده قرار می گیرد و 80% فعالیت CPU در اینجا رخ می دهد.


این دو مجموعه، از طراحی هسته های پردازشی Kyro 280 کوالکام برخوردار است که بر اساس طراحی Cortex کمپانی ARM قرار دارند و "نیمه شخصی سازی" شده اند. کوالکام در این خصوص جزییات بیشتری ذکر نکرده، ولی مهم این است که Kyro طوری طراحی شده که حداکثر عملکرد و حداکثر بهره وری انرژی را به طوری بی سابقه فراهم می کند.


کوالکام ادعا می کند که اسنپدراگون 835 نسبت به نسل پیشین خود در مصرف انرژی از 50% بهره وری بیشتر برخوردار است.


پردازنده گرافیکی Adreno 540

به گفته کوالکام عملکرد گرافیکی اسنپدراگون 835، به میزان 25% بهبود یافته است. بطور معمول، بازی ها و واقعیت مجازی مصرف کنندگان اصلی این نوع عملکرد گرافیکی هستند. اما لازم به ذکر است که یک پردازنده گرافیکی همچنین شامل واحدهای پردازش ویدیوهای 2D است که برای پردازش فیلم و امور معمول پردازنده های گرافیکی به کار می روند. برای اطلاع بیشتر باید گفت که آدرنو 540 از طراحی برخوردار است که می تواند از Direct X 12 پشتیبانی کند.


آدرنو 540 همچنین از HDR10 پشتیبانی می کند که استانداردی برای نسل بعدی محتوای ویدیویی است. کوالکام در خصوص این پردازنده به رنگ های 10 بیتی نیز اشاره کرده که به این معنی است که صحت نمایش رنگ ها 60 برابر بیشتر است و می تواند فناوری نمایشگرها را بسیار فراتر ببرد. دستگاه هایی که از اسنپدراگون 835 برخوردارند همچنین UltraHD Premium Ready هستند که استانداردی در تلویزیون و ویدیو است که توسط بسیاری از کمپانی ها استفاده می شود و سطح رزولوشن، عمق رنگ، صحت رنگ و روشنی را در محتوا تعیین می کند.


شاید ویژگی QSync این پردازنده گرافیکی بسیار مورد توجه گیمرها باشد. QSync کوالکام فناوری مشابه G-Sync انویدیا و FreeSync کمپانی AMD است و میزان نرخ بازیابی نمایشگر را برای مطابقت با رندرینگ نمایشگر کنترل می کند. مزیت این فناوری در این است که نرخ فریم میانگین بالایی را فراهم می کند و کاربر هرگز با عدم پیوستگی قابل رویت تصویر بر روی نمایشگر مواجه نمی شود و کیفیت را نسبت به نمایش ثابت نرخ 60 فریم در ثانیه بسیار افزایش می دهد.

 

پردازشگر سیگنال دیجیتال هگزاگون


کوالکام

تراشه های اسنپدراگون همواره با DSP یا پردازشگر سیگنال دیجیتال همراه هستند که DSP کوالکام ، Hexagon نام دارد. این نوع پردازنده ها برای پردازش حجم زیادی از اطلاعات طراحی شده اند، که می تواند حجمی پیوسته از اطلاعات یا جریانی مداوم از آن باشد. این پردازنده ها از عملکرد خوبی در سطوح پایین انرژی برخوردارند.


بنچمارک DSP ها بسیار دشوار است چون بطور مستقیم در دسترس سیستم عامل قرار ندارند. به همین دلیل معمولا در خصوص DSPها به هیچ API دسترسی وجود ندارد.


در عوض توسعه دهندگان بطور غیرمستقیم از DSP استفاده می کنند که بر اساس مشخصه های خاص برای واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، فایل صوتی و غیره قرار دارد که تماماً به تولیدکننده تراشه بستگی دارد.


DSP انرژی قابل توجهی مصرف می کند، بخصوص اگر از منظر عملکرد/وات به آن نگاه کنیم. در بسیاری موارد استفاده از DSP ها از GPU ها راحت تر است. چرا که GPU ها معمولا قطعاتی بزرگ از سیلیکون هستند که برای پردازش به حجم زیادی از اطلاعات نیاز دارند. ولی DSP ها سریع تر عمل می کنند و نقش مهمی در پلتفرم رایانه ای موبایل دارند.


با توجه به گسترش مبحث یادگیری عمیق، کوالکام هگزاگون اسنپدراگون 835 را طوری طراحی کرده که با TensorFlow و Halide (زبان پردازش تصویر)، دو ابزار و پلتفرم محبوب برای هوش مصنوعی سازگار باشد. کوالکام ادعا می کند که در اینگونه موارد DSP حدود 25 بار از بهره وری بیشتری نسبت به هسته های پردازشی برخوردار است.

 

پردازشگر سیگنال تصویر Spectra 180

ISP یا پردازشگر سیگنال تصویر واحدی تخصصی است که معمولا برای پردازش اطلاعاتی که از سنسورهای دوربین می آید استفاده می شود. به همین دلیل، ISP می تواند اطلاعات را با سرعتی بسیار بالا و در سطوح انرژی که برای هیچ واحد پردازشی دیگری ممکن نیست، پردازش کند. بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر از بیش از یک ISP استفاده می کنند چرا که دستگاه ها معمولا از بیش از یک دوربین برخوردارند که می توانند بطور همزمان هم مورد استفاده قرار گیرند.

 

مودم X16 LTE

اسنپدراگون 835 از مودم X16 برخوردار است که از LTE Advanced Pro پشتیبانی می کند و نخستین مودم گیگابیتی LTE کوالکام است. این مودم که در فوریه 2016 معرفی شد برای نخستین بار در یک تراشه کوالکام به کار گرفته شده است. کوالکام همچنین در حال توسعه مودم های 5G مانند مودم X50 کوالکام است، که البته فعلا در دسترس نیست و در تراشه های مستقل استفاده خواهد شد.


پیشرفت دایمی در عملکرد پهن باند بیسیم بسیار اهمیت دارد جرا که سایز محتوای دیجیتال مرتب افزایش می یابد. همچنین باید در نظر گرفت که ارتباطات سریعتر به این معنی است که مودم ها باید در بازه های زمانی کوتاه تری روشن بمانند و بنابراین باید مصرف انرژی آنها به حداقل برسد.

 

قابلیت های صوتی

با رشد روزافزون حضور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در اپلیکیشن ها، اهمیت صدای فراگیر 3D هر جه بیشتر احساس می شود. در محیط های مجازی، به دلیل ماهیت تعاملی موجود، حدس اینکه کاربر ممکن است در کجای این محیط باشد دشوار است. بنابراین قابلیت "رندر" صدا به جای "پخش" آن ضروری است.


بهترین قیاس این است که پخش صدا را با تصویر یا ویدیویی مقایسه کنیم که از محلی خاص پخش می شود و شما آن را فقط از آن محل می توانید مشاهده کنید. اما اگر دنیایی سه بعدی مانند بازی های مدرن همچون Call of Duty داشته باشید، به راحتی می توانید صحنه را از هر مکانی "رندر" کنید. این مورد در خصوص صدا هم صحت دارد و رندرینگ بسیار واقع گرایانه صدا نیز بسیار امکانپذیرتر است.


فناوری هایی همچون Dolby Atmos این امکان را برای سینماها فراهم کرده اند. کوالکام می تواند امکان مشابهی را بر روی موبایل فراهم آورد.

 

پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 4.0


کوالکام


اسنپدراگون 835 همچنین از4.0 QuickCharge که در ماه نوامبر معرفی شده بود پشتیبانی می کند. همه به شارژ سریع علاقمندند و این قابلیت گاه از طرفیت باتری اهمیت بیشتری پیدا می کند. در هر حال، سرعت شارژ با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است و بنابراین خواهان بیشتری هم دارد.


Quick Charge 4.0 نسبت به نسخه 3.0 حدود 20% سریعتر است و از نسخه 1.0 نیز 2.5 بار سریعتر عمل می کند. البته عملکرد این فناوری باید مورد آزمایش قرار گیرد که با معرفی نخستین اسمارت فون های بهره مند از اسنپدراگون 835 ممکن می شود. تا کنون هواوی میت 9 از بالاترین سرعت شارژ برخوردار بوده که از سرعت شارژ باورنکردنی 80mAh/mn برخوردار است. در حالیکه سرعت شارژ گوشی های دارای فناوری Quick Charge 3.0 فقط 54mAh/mn بود.


Quick Charge 4.0 همچنین در حین شارژ انرژی کمتری را هدر می دهد که بسیار حایز اهمیت است چرا که انرژی تلف شده به گرما تبدیل می شود و گرما نیز روند شارژ را کند می کند.

 



ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.
پادکست رادیویی تک شات