آیا دست گوگل از تجمیع اطلاعات کاربران به قصد تبلیغات کوتاه می شود؟

پیام ادیب
چهارشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
آیا دست گوگل از تجمیع اطلاعات کاربران به قصد تبلیغات کوتاه می شود؟

گوگل از ماه ژوئن تا کنون با تغییر سیاست محرمانگی خود و تایید گرفتن از کاربران، قادر است اطلاعاتی که تمام سرویس هایش از کاربران جمع آوری می کنند را یکجا در اختیار سرویس تبلیغاتی اش قرار دهد. حال برخی سازمان های حمایت از حقوق مصرف کننده سعی دارند جلوی این کار را بگیرند. با تک شات همراه باشید.

 

کسب و کار گوگل و بحث و جدل بر سر حریم خصوصی کاربران، اغلب مواقع از هم جدا نیستند. بسیاری از خدمات متنوعی که گوگل به شکل های مختلف در اختیار کاربران قرار می دهد رایگان هستند اما برای رساندن تبلیغات به مخاطب، از مشتریان تبلیغات خود پول دریافت می کند. 

 

این غول جستجوی اینترنتی برای تشویق صاحبان کسب و کار به سفارش تبلیغات، باید تضمین کند تبلیغی که سفارش می دهند در اغلب مواقع به دست کسانی می رسد که محصولات شرکت یاد شده به نوعی به دردشان می خورند. اما گوگل چگونه این کار را انجام می دهد؟ از طریق رصد کردن فعالیت های آنلاین کاربران: جستجو های شما، موسیقی هایی که دوست دارید، ویدیو هایی که تماشا می کنید، اپلیکیشن هایی که دوست دارید، تبلیغاتی که روی آنها کلیک کرده اید، و محصولات یا خدماتی که بیشتر از بقیه در فروشگاه ها یا سرویس دهنده های آنلاین به دنبالشان بوده اید. 

 

اما همه ی ما این را می دانیم و یاد گرفته ایم با این موضوع کنار بیاییم؛ به این امید که وقتی ربات ها هوشیار شدند، سرور های گوگل به «اسکای نِت» تبدیل نمی شوند. گذشته از این، نهاد های دولتی خاص و سازمان هایی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان نیز وجود دارند که وقتی صحبت از حریم خصوصی و دفاع از منافع مصرف کنندگان به میان می آید، اقدامات شرکت های مختلف را زیر نظر می گیرند. 

 

Consumer Watchdog و Privacy Rights Clearinghouse از جمله این نهاد ها هستند که به تازگی توجه کمیسیون فدرال بازرگانی آمریکا یا FTC را به تغییر سیاست های گوگل در ماه ژوئن جلب کرده اند. مشکلی که این نهاد ها به طور اخص با تغییر سیاست های یاد شده دارند این است که سیاست جدید این شرکت می گوید گوگل از این پس می تواند داده هایی که سرویس های مختلف این شرکت (اعم از سرچ، مپس، موزیک، و غیره) از کاربر جمع آوری می کنند را با هم ترکیب کند و در اختیار سرویس تبلیغاتی خود یعنی DoubleClick قرار دهد.

 

این به بیان ساده یعنی گوگل از آن زمان به بعد قادر است از اینکه هر کاربر کیست و چه علایق و چه روتین هایی دارد تصویر واضح تری داشته باشد و سپس این تصویر را در اختیار سرویس تبلیغاتی اش بگذارد. 

 

غول جستجوی اینترنت ظاهراً وقتی در سال 2007 اقدام به خرید DoubleClick کرده بود متعهد شد داده های جمع آوری شده از کاربران را با شبکه ی تبلیغاتی اش ترکیب نکند. اما حالا در زمان به عقب برگشته تا این رویه را از اساس تغییر دهد. 

 

حتماً با خودتان می گویید «اما تغییرات سیاست محرمانگی به اطلاع تمام کاربران رسیده و از آنها خواسته شده آن را تایید کنند». درست است، کاری هم به این نداریم که هیچ کس عملاً این اطلاعیه ها را کامل نمی خواند. با این حال، حرف مدافعان حقوق مصرف کنندگان این است که گوگل تغییرات یاد شده را درست برای کاربران توضیح نداده و تعداد بسیار زیادی از کاربران بدون خواندن اطلاعیه ی مذکور و اینکه دقیقاً چه چیزی از آنها خواسته شده، دکمه ی پذیرش را فشرده اند.

 

FTC می گوید فعلاً در حال بررسی اتهام های وارد شده است. به گفته ی نهاد های مداقع حقوق مصرف کنندگان، در صورتی که اتهام گوگل مبنی بر گمراه کردن کاربران و خط بطلان کشیدن بر سیاست محرمانگی احراز شود، ممکن است بتوان این شرکت را مجبور کرد درآمد حاصل از این تغییرات را از ماه ژوئن تا به امروز به کلی فراموش کند. 



ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.
پادکست رادیویی تک شات