چهار درسی که می توانید از سرسخت ترین کارآفرینان دنیا بیاموزید

پریسا قره گوزلو
یکشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
چهار درسی که می توانید از سرسخت ترین کارآفرینان دنیا بیاموزید

آخرین باری که روز کاری بدی را به دلیل انفجارهای پیاپی در اطراف محل کارتان تجربه کردید کی بوده است؟ یا آخرین باری که فقط 4 ساعت در روز برق داشتید؟ یا ناگهان مرزهای کشورتان به مدت دو ماه بسته شد؟


آغاز یک کسب و کار موفق در نقاطی از دنیا که از ثبات برخوردارند هم سخت است. اما شاید سرسخت ترین و الهام بخش ترین کارآفرینان در حال حاضر آنهایی هستند که در غزه مشغول می باشند.


این گروه علاوه بر رویارویی با چالش هایی که سایر کارآفرینان را درگیر خود می کند، مانند یافتن مشتری، تامین امنیت سرمایه و بسیاری دیگر، باید با موانع متعدد دیگری نیز دست و پنجه نرم کنند که یکی از ساده ترین آنها تامین برق برای ادامه و انجام امور است.


در اینجاست که سازمان هایی مانند Gaza Sky Geeks وارد عمل می شوند. این سازمان نخستین شتاب دهنده استارتاپی در غزه است که فضای کاری مشترکی را در اختیار کارآفرینان غزه ای قرار می دهد که دارای ژنراتور و فناوری های پیشرفته است. این سازمان با همکاری با Stripe، Box، مایکروسافت، گوگل، کوکاکولا و بسیاری دیگر، دانش، منابع مالی و شبکه را مستقیما در اختیار کارآفرینان در غزه قرار می دهد.


Gaza Sky Geeks برای تامین هزینه سوخت ژنراتورها، کارمندان و سایر هزینه ها، با استفاده از هشتگ PowrUpGazaGeeks# به جذب بودجه عمومی روی آورده است. جامعه تکنولوژی سیلیکون ولی در این راستا کمک هایی را ارایه داده و Paul Graham، Dave McClure و Brad Feld مبلغ 60 هزار دلار به این سازمان کمک کرده اند.


اما با وجود این شرایط استارتاپ ها و کارآفرینان در غزه به کار خود ادامه می دهند و این سختی ها نتوانسته آنها را از پای درآورد. در ادامه با تک شات با 4 درسی که می توانیم از کارآفرینان غزه بیاموزیم آشنا شوید:


1. هیچ چیز ارزش نگرانی را ندارد

یکی از مدیران GSG و بنیانگذار استارتاپ زمرد می گوید مادر او یک روز پیش از جنگ اسراییل و غزه در سال 2014 در اثر بیماری درگذشت. یک هفته پس از آن، تمامی محله آنها منجمله خانه او در درگیری ها ویران شد. مدتی کوتاهی پس از این اتفاق او کار استارتاپ خود را از سر گرفته بود.


در اکثر مواقع، غزه از امنیت برخوردار است و ما زندگی عادی خود را ادامه می دهیم. اما اگر از فوت کسی خبردار شویم یا بشنویم کسی خانه اش را از دست داده وضعیت او را درک می کنیم. به همین دلیل هم سعی می کنیم تا حد امکان از زندگی خود استفاده کنیم. کسب و کار من پر از فراز و نشیب است، اما می دانم که هیچیک از آنها ارزش نگرانی را ندارد و هیچکدام آنها موضوع مرگ یا زندگی نیستند.


2. آغاز یک کار کوچک بهتر از هرگز آغاز نکردن است

GSG، شتاب دهنده استارتاپی غزه، می دانست که کار را باید در مقیاسی کوچک آغاز کند. در ابتدا چهار استارتاپ توانستند هر کدام سرمایه ای 20 هزار دلاری را به دست آورند. شاید این سرمایه در مقابل سرمایه گذاری های سیلیکون ولی ناچیز باشد، اما گام اول مهم بود، چرا که این گام توانست راه را برای اکوسیستم استارتاپی غزه هموار سازد.


این سرمایه گذاری های کوچک توانست به سرمایه گذاران نشان دهد که در این منطقه افراد متعهد و کارآفرینان خلاقی حضور دارند که ارزش سرمایه گذاری را دارند. این سرمایه های کوچک همچنین به آنها اجازه داد تا با ارایه فرصت یادگیری به کارآفرینان، شاهد رشد استعدادها باشند. حتی کارآفرینانی که در مرحله نخست شکست خوردند از این تجربه خود خیلی چیزها آموختند. بسیاری از آنها یا در حال راه اندازی استارتاپ دوم خود هستند و یا خود نسل دوم استارتاپ ها را آموزش می دهند.


3. در بازارهای آشنا دنبال فرصت بگردید

به دلیل مشکلاتی که در غزه وجود دارد، تعداد استارتاپ های غزه که می توانند با استارتاپ های سیلیکون ولی در بازار آمریکا رقابت کنند بسیار اندک است. در مقابل، بهترین استارتاپ های این منطقه به دنبال فرصت ها در بازارهای منطقه می گردند.


مثلا شهروندان عربستان از کاربران موبایل و تکنولوژی های آنلاین هستند و پول نیز در اختیار دارند. از آنجایی که تعداد کارآفرینانی که تمرکز خود را بر روی این بازار قرار دهند و نیاز رو به افزایش آن را پاسخگو باشند انگشت شمار است، فرصت مناسبی در اختیار کارآفرینان منطقه غزه قرار می دهد.


Baskalet یک کمپانی گیمینگ است که با استفاده از این موقعیت توانست تابستان گذشته در مدت سه هفته نیم میلیون کاربر را با ارایه بازی هایی با موضوع ماه رمضان جذب کند.


محمد المدهون، یکی از بنیانگذاران Baskalet می گوید:

تعداد بازی های آنلاین زیاد است، اما اکثر آنها پیرامون فرهنگ آمریکایی طراحی شده اند. ما با مد نظر قرار دادن علاقه اعراب به بازی هایی که بتوانند با آن ارتباط معنوی و فرهنگی برقرار کنند، توانستیم کاربران زیادی را جذب کنیم.


4. هرگز برای ایجاد تمایز در کار زود نیست

شاید به نظر غربی ها، خاورمیانه منطقه ای نباشد که بتوان در آن از رهبری توسط زنان حرف زد. اما GSG یکی از زنانه ترین محیط های استارتاپی را در دنیا پدید آورده است. در سال 2015، حدود 50% شرکت کنندگان در رویدادهای این سازمان را زنان تشکیل می دادند. ماه گذشته آنها هکاتونی را برگزار کردند که 83% شرکت کنندگان آن را زنان تشکیل می دادند – که بیش از تعداد زنان در هر هکاتونی که تا پیش از این در دنیا برگزار شده، بود.


رمز موفقیت این گروه چه بود؟ آنها، با وجود ریسک بسیار بالا، این اقدام را اولویت اول خود قرار دادند. قدم اول این بود که وقتی فقط 35% متقاضیان شرکت در یک رویداد را زنان تشکیل می دادند، آنها ترکیب حضار را طوری طراحی کردند که 50% آنها را زنان تشکیل دهند. بعضی از شرکا نگران بودند که با توجه به سوابق نه چندان موفق زنان، مجموعه استعدادی که برای تشکیل تیم های استارتاپی در این رویداد فراهم می آمد از سطح پایین تری برخوردار باشد. اما GSG خطر را پذیرفت. در نهایت عملکرد زنان از مردان بسیار بهتر بود و دو جایزه از سه جایزه برتر به زنان تعلق گرفت.

 



ارسال نظر

تصویر امنیتی بالا را به صورت عددی وارد کنید
نظر شما بعد از تایید مدیریت نمایش داده خواهد شد.
پادکست رادیویی تک شات